familievankeulen.reismee.nl

USA 4

3 mei

We hebben een prima nacht gehad en worden wakker met een strak blauwe lucht. We ontbijten dus weer lekker buiten. We doen het rustig aan en we rijden rond een uur of tien van de camping af. We hebben een ‘reis’ ritme. Dit houdt in dat we op tijd op bed liggen en vroeg opstaan. Een uur of tien liggen we plat en rond zeven uur staan we op. De reis van vandaag gaat naar Wawona Yosemite. Alweer een lange rit, maar inmiddels zijn we dit gewend. We rijden al snel in industriegebied. Dit is voor ons voor het eerst. Ongeveer 200 km zien we niets anders dan industrie, afgewisseld met grote veebedrijven, waar de koeien onder een afdak staan. Ook zien we druiven- en olijfgaarden. Ik denk niet dat wijn of olie van deze gaarden de term ‘biologisch’ mogen dragen…. Na Fresno laten we dit gelukkig achter ons en rijden we groen gebied binnen. Wat een mooie omgeving. Groene heuvels en heel veel bomen. Als we Yosemite binnenkomen is het werkelijk reusachtig. Erg grote naaldbomen die tot de hemel reiken. We staan op een camping waar niets is en toch is er eigenlijk alles: we staan aan een snelstromende rivier, hebben een grote plek met ruimte voor een kampvuur en staan tussen de bomen. We zijn al vroeg in de middag op de camping, dus hebben we tijd om niets te doen…. We zitten buiten en genieten hiervan. De meiden rommelen wat, Veerle is lekker aan het spelen en wij lezen.

De nacht is redelijk. Dit komt door het volgende…. Kennen jullie de ‘schuine scene’ uit het tv programma ‘Alles mag op zaterdag’? Zo was het voor ons. Op een natuurcamping zijn de plekken uiteraard niet prettig vlak gemaakt…. We stonden zo scheef, dat het lopen en slapen in de camper lastig was.

Yell

4 mei

We zijn vroeg op pad, omdat we vandaag veel willen zien van het natuurschoon in Yosemite. We boffen dat het voorjaar is. Alle sneeuw is weg en dit betekent dat de watervallen volop stromen. Als eerste stoppen we bij Tunnel view. Hier hebben we uitzicht over de Half Dome en één van de watervallen. Daarna rijden we naar Bridalveil Fall, waar we en korte wandeling maken naar de waterval. Inmiddels is het 11.00 uur in de ochtend. Carlijn heeft uitgerekend dat we dan twee minuten stil moeten zijn. Dit doen we dan ook! Fijn dat Carlijn dit bedenkt. Ook voor onze kinderen hebben de twee minuten stilte op 4 mei betekenis.

Dan rijden we naar het grote bezoekerscentrum, waar we de camper parkeren. De rest van de dag gebruiken we de shuttle bus. Op advies van een ranger lopen we eerst een korte trail naar Lower Yosemite Fall. Dit is een wandeling van ongeveer 3 km, en leuk om te doen. Het is er wel erg druk. Terug van de waterval zie we een beer! We weten nu hoe het werkelijk is om ‘een beer op de weg te zien’! Vooraf zijn we erg voor beren gewaarschuwd, maar werd erbij gezegd dat de kans op het daadwerkelijk tegenkomen van een beer erg klein is. We weten niet goed hoe we moeten reageren. Hij is een meter of 100 van ons af en Maud ziet hem als eerst. Zo gek, omdat de grapjes hier al dagen over gaan. Pas op voor de beer, of ‘ik ga niet naar buiten, want…’. De beer loopt op de weg en gaat daarna de rotsen in. We kunnen hem nog lang volgen! Het voelde totaal niet onveilig, maar juist heel bijzonder. Bereslim, beregoed, beresterk en berelekker zijn kreten die we de rest van de dag gebruiken! We zijn helemaal euforisch! Wat geweldig.

We stappen weer op de bus en rijden nu naar een langere trail. We zijn nu klaar voor het serieuze werk. We gaan de trail open naar Mirror Lake. Dit is zo leuk, het pad loopt over rotsen, langs een snel stromende rivier en voert langs afgronden. Hier zijn weinig andere mensen, wat al een kunst op zich is. Yosemite is een goed bezocht park en werkelijk half USA lijkt hier rond te lopen, voeg hier een groot deel Nederlanders en busladingen Aziaten aan toe en het feest is compleet! We lopen een uur en zijn dan bij het meer. Mirror Lake dankt duidelijk zijn naam aan het spiegelgladde oppervlak. We zitten hier een tijd en lopen dan nog wat verder. Uiteindelijk keren we om en lopen terug. We nemen de shuttlebus en zoeken onze camper weer op. Inmiddels is het al einde van de middag, dus gaan we naar de camping. We besluiten om naar een andere camping te reizen, omdat deze meer logisch op de route ligt. We zijn nu dus in Mariposa. Morgen reizen we naar San Francisco!

Linda

Geweldig om te lezen, gewoon een beer gezien! Super!
Veel plezier in San Francisco.

Monique Hamer

Tjee...een beer dat is wel heel bijzonder.

ome Geert en tante Janna

wat mooie belevenissen maken jullie mee en ome Geert weet wat een ontmoeting met een beer is. Dat was natuurlijk in Canada toen hij in het bos een wasbeer voor zijn fiets zag oversteken. Ook spannend natuurlijk als je 16 jaar bent en naar de boer fietst.

Ria Wieldraaijer

Ik heb genoten van jullie reisverhaal. Alles zat er in zelf de spontane gastvrijheid van de Amerikanen. Succes met afkicken maandag.????
Herinneringen om nooit meer te vergeten