familievankeulen.reismee.nl

Wist je datjes van Zuid Afrika

Land ‘wist je datjes’:

* Parkeren hier overal gratis is. Dat dit zelfs in de grootst steden het geval is.

* Er overal parkeerwachten staan. Je deze kunt herkennen aan een hesje.

* De mensen op deze manier wat bijverdienen.

* Het gewoon is om de parkeerwacht, die zich verantwoordelijk voelt voor jouw auto, ongeveer 5 rand fooi te geven. Dit is ongeveer 35 cent.

* De parkeerwacht echt op je auto let, je aanwijzingen geeft bij het inparkeren en later met het uitparkeren.

* Je nooit zelf je kar terug hoeft te brengen. Dat hier ook weer iemand verantwoordelijk voor is.

* Je je boodschappen ook niet zelf inpakt. Dat dit ook wordt gedaan.

* Je op deze manier weinig zelf hoeft te doen….

* Er overal openbare toiletten zijn en dat deze (bijna) altijd keurig zijn. Dit ook geen geld kost. Ze hier in Nederland nog wat van kunnen leren!

* Bij een wegafzetting bij ieder bord iemand staat met een vlag. Deze persoon niets anders doet dan de hele dag met een vlag zwaaien.

* Het dus zomaar kan zijn dat er 10 mensen met een vlag staan te zwaaien, iedere 100 meter één.

* Het gewoon is dat er mensen lopen op de snelweg.

* Dit ook fietsers kunnen zijn.

* Er op de snelweg gelift wordt.

* De vluchtstrook gebruikt wordt voor langzamer verkeer, zodat er ingehaald kan worden.

* Iedereen goed oplet of er iemand achter je rijdt die sneller is dan jij.

* Er altijd door middel van ‘lichten’ of hand opsteken wordt bedankt als je iemand voor laat.

* Er veel snelheidscontroles zijn, hard rijden dus echt niet handig is.

* De verkeersregels erg duidelijk zijn. Wie het eerst bij de kruising is, die heeft voorrang.

* Iedereen zich hier aan houdt. Men hier alle tijd heeft en het prima vindt om op elkaar te wachten.

* Ze je eerder voor laten gaan, dan dat ze voorrang nemen.

* Er in ieder dorp of stad een township is.

* Dat deze in ontwikkeling zijn, maar dat er nog veel armoede aanwezig is.

* We niet hadden gedacht dat er zoveel townships zouden zijn.

* We gek genoeg al gaan wennen aan dit aanblik en we dit 'wennen' een gekke gewaarwording vinden..

* De gekleurde vrouwen hier erg druk zijn met hun haar. Iedere dame heel graag naar de kapper gaat.

* Ze graag lang haar hebben, maar van zichzelf alleen kort kunnen dragen.

* Al het lange haar dus kunsthaar is.

* Er op iedere hoek hetzelfde wordt verkocht.

* Er vanuit andere Afrikaanse landen veel vluchtelingen zijn die ook een plek in het township vinden om te wonen.

* De meeste winkels door deze mensen wordt geëxploiteerd, omdat zij niet in aanmerking komen voor andere banen.

* Iedereen eerst vraagt hoe het met je gaat en dat men daarna pas ter zake komen?

* Ze alle tijd voor je hebben en je antwoord belangrijk vinden.

* De wisselkoers erg gunstig is!

* Je overal af moet dingen en we dit bijna liever niet doen….

* We voor 30 euro met een gezin uitgebreid uit eten kunnen, dit vaker nog minder kost.

* Het hier uiteraard niet om gaat, maar dat het wel een leuke bijkomstigheid is!

* We ruim fooien weggegeven. Dit in dit land ook erg normaal is. Het salaris wordt aangevuld met deze fooien.

* De meeste auto’s wit zijn, wij in een blauwe rijden….

* Het winter is en toch de mooiste bloemen bloeien. Dat de zomer hier te warm voor is en wij dus boffen dat we nu hier zijn!

* Je het beste een wildcard kunt kopen in het eerste natuurpark dat je bezoekt. Je deze kaart bij ieder park weer kunt gebruiken.

* Wij hier bij het vierde park pas achter waren en dus geen wildcard meer hebben gekocht...

* We dit als advies mee willen geven aan iedereen die dit geweldige land gaat bezoeken!

* Een struisvogel 15 km ver kan kijken.

* Deze 70 km per uur kan rennen, maar in het donker minder ziet en dus wel eens door het hek loopt.

* Dat er een werknemer de hele dag druk is met het repareren van het hek.

* De mensen erg vriendelijk zijn. Ze het bijzonder vinden dat je in hun land reist.

* Er veel gelachen wordt in dit land.

* We veel kunnen leren van de instelling van deze mensen.