familievankeulen.reismee.nl

16 - 18 juli Knysna

16 juli

Rustig aan opgestaan deze dag. We hebben een korte rit voor de boeg. Knysna ligt maar een kilometer of 30 verder dan Plettenbergbaai. Uitslapen dus! Na het ontbijt inpakken en op naar het centrum van Plettenberg. Hier hebben we rustig rondgewandeld en lekker lang op een terras gezeten. Het is echt geweldig weer vandaag, dus korte broek en t-shirt aan! Dat al in de ochtend. Het is hier immers winter, dus weet je nooit wat voor weer je later zult treffen. Genieten dus als dit kan. Aan het einde van de ochtend zijn we naar Knysna gereden. Deze stad ligt erg bijzonder. Er is een grote open verbinding met de zee en hierdoor is een grote lagune ontstaan, waar de stad omheen is gebouwd. Er zijn erg veel rijke inwoners van ZA die hier een groot vakantiehuis hebben. Ook is er een grote township aan de rand van Knysna. Hier rijden we eerst doorheen, voordat we de stad bereiken. We hebben gehoord over ‘the heads’, dit is een rotsformatie vanwaar er een prachtig uitzicht op zowel de lagune als de oceaan mogelijk is. We rijden hier dan ook direct heen. Het is inderdaad geweldig. We kijken hier lang om ons heen. Daarna rijden we naar beneden om op een erg mooie plek onze boterham te eten. We hebben nog nooit eerder op zo een mooie plek onze lunch gegeten! De foto’s laten genoeg zien! Na de lunch hebben we onze lodge voor de komende twee nachten opgezocht. We verblijven in Stannards guest lodge. Het is alweer te mooi om waar te zijn. Een huisje in een moderne vintage stijl. Opgeknapte meubelen, veel zelfgemaakte accessoires die erg mooi passen. Op de familie app van beide kanten, hebben we heel veel foto’s gestuurd. We hebben namelijk familieleden die hier heel goed zouden passen ;-)

We hebben heerlijk buiten gezeten en genoten van een biertje, wijntje en frisje. Veerle heeft nog wat in het zwembad gepoedeld, Carlijn in de hangmat gelegen en Maud heeft lekker gelezen. Aan het einde van de middag zijn we wat boodschappen gaan doen en naar het ‘eiland’ gereden. Thesen Island is door een brug verbonden met Knysna. Hier hebben we met elkaar in een super restaurant gegeten… het verschil tussen rijk en arm, gekleurd en wit was hier weer erg duidelijk. Het personeel is gekleurd, alle gasten wit. Mmmmmm……

’s Avonds hebben we een vuurtje gestookt en zijn we lekker lang opgebleven. Het leven is goed.

17 juli

Na een lekkere nacht zijn we goed opgestaan. We worden om 10.00 uur opgehaald bij het Shell station. Dit is midden in het centrum. We wachten tot 10.15 uur en besluiten te bellen met het bedrijf waar we een tour hebben geregeld.. Honderdmaal excuus, ze waren het vergeten! Geen probleem er wordt direct een gids en een auto geregeld. Geeft niets, wij hebben vakantie en er is genoeg te zien. Zoveel mensen op straat die op wat voor manier dan ook iets proberen te maken van de dag. Wat op straat loopt is overigens allemaal gekleurd. Wij moeten echt opgevallen zijn…. Gek!

Als de gids er is merken we al snel dat het een vrolijke kerel is die heel snel praat en erg veel te vertellen heeft. We stappen bij hem in de auto en rijden met hem naar Knysna Township. Hij woont hier zelf en weet hoe het leven hier is. We stappen regelmatig uit en praten met bewoners. Hier gaan we nog lang en vaak aan terugdenken. Het was zo enorm indrukwekkend. Veel krotten zijn in de afgelopen jaren vervangen door ‘Mandela’, ‘Mbeki’ of ‘Zuma’ huizen. Iedere president vanaf Mandela zorgt voor het vervangen van krotten. Inwoners kunnen een huis aanvragen. Als ze aan kunnen tonen niet zelf een huis te kunnen kopen, dan krijgen ze er een van de regering. Hier betalen ze niets voor, ook geen huur. Water is er gratis. Voor elektriciteit betalen ze de helft. Het huisje bestaat uit twee kleine kamers (onze schuur is groter….). Als de gezinnen groter zijn, dan bouwen ze met afval er stukjes aan. De regering wil dit eigenlijk niet meer, dus de laatste ‘Zuma’ huizen worden zo dicht tegen elkaar gebouwd dat dit niet meer mogelijk is. Hier en daar staat een groter huis. Deze worden bewoond door mensen die een goede baan hebben: werken voor de overheid, dokters en advocaten. Best gek: midden in de township een mooi huis met een spliksplinter nieuwe bmw voor de deur. De gids geeft aan dat inwoners het township liever niet verlaten… Ook in het township zijn er dus verschillen. Dat ze niet willen vertrekken heeft alles te maken met regelgeving: In het township gelden de regels van de inwoners, in de stad de regels van de regering. In het township lopen koeien, schapen, varkens en andere dieren gewoon over straat. Deze mogen in de tuin worden geslacht. Afval mag je best van je af gooien, de buurman doet dit immers ook. In de stad is dit zeer zeker niet het geval. Er lopen geen dieren, er is gewoon een slager en de straten zijn keurig. We komen nog een winkel binnen (container met winkelwaar), bekijken een kapperszaak en bezoeken een kleuterschool. Deze kinderen leren drie talig te spreken en schrijven: Afrikaans, Xhosa en Engels. Dit begint al bij de kleuters! De kinderen vinden Veerle allemaal erg leuk! Ze had de afgelopen dagen heel wat Loom armbandjes gemaakt en ze heeft hier veel kinderen blij mee gemaakt!

Aan het einde van het bezoek hebben we nog een borrel gedronken in een bar en daarna zijn we teruggebracht naar de stad. We lunchen in de stad en praten lang met elkaar na….

We rijden vervolgens naar Branton on sea, waar we lekker over het strand lopen en de rotsen beklimmen. Even de zinnen verzetten. Aan het einde van de middag zijn we in ons huisje. We koken vandaag zelf. Uit eten na deze dag voelt niet goed, al weten we dat we morgen onze ‘kop weer in het zand zullen steken’.

Het regent vanavond en het waait flink. We eten met elkaar in ons huisje met twee badkamers, we steken de haard aan, branden een kaars en doen op tijd de elektrische deken aan…………. Pffffff……………

18 juli

We hebben het lekker rustig aan gedaan vandaag. Voor ons doen laat opgestaan… voor zover dat hier mogelijk is! Gelukkig schijnt de zon alweer. We zijn dit ook erg gewend, dus zou het raar zijn als het anders was…. Na het inpakken zijn we vertrokken. Ons reisdoel van deze dag is een farm in Heidelberg. Een kilometer of 250 vanaf Knysna. We gaan hier zoals gewoonlijk een dag voor uit trekken. In Mosselbaai zijn we naar een museum geweest. De meiden waren even aan het mopperen, maar ja, papa en mama willen ook wel eens wat. Het museum stond in het teken van Bartholomeas Diaz. In 1488 heeft deze ontdekkingsreiziger hier voet aan wal gezet om zijn drinkwater te verversen. Van Riebeeck (Nederlander) is later gekomen om in opdracht van de VOC hier een nederzetting te stichten om de schepen te kunnen bevoorraden. Bijzonder was de Postboom. Deze boom van ruim 500 jaar oud werd gebruikt om post door te geven. Post werd in een laars gedaan, deze werd aan de postboom gehangen, zodat een volgend schip dit mee kon nemen op de reis.

Wat bijzonder was vandaag was het feit dat 18 juli uitgeroepen is tot Mandela dag. We weten nu (nog) niet precies waarom dit op deze dag is, maar dat zoeken we later nog eens uit. Veel gemeenschappen hebben vandaag feest. Het is de bedoeling om op deze dag iets goeds te doen voor een ander. Zo ook in het museum. Hier was een groep mensen bij elkaar om Mandela te eren en met elkaar Bingo te spelen. Er werd voor deze mensen gekookt. Hier hebben we mooi even mee kunnen kijken. Ze zijn zo trots op Mandela!

Na het museumbezoek hebben we in Mosselbaai geluncht. Heerlijk weer op het strand. Dit blijft zo mooi. Het strand is hier zo geel en mooi. De golven enorm hoog en de kleur van het water diep blauw. Genieten weer.

Dan nog wat slecht nieuws…. Onze medereiziger Tom (ook wel bekend als TomTom) heeft problemen. Een zekering in de stroomvoorziening heeft het begeven. Nu kan Adrie erg veel (hij heeft het halve dashboard gesloopt om te onderzoeken wat er mis was, hij heeft deze overigens ook weer in elkaar gezet), een zekering maken lukt ook hem niet. Nu kunnen we zonder Tom ook wel reizen, we hebben immers een kaart, maar het gekeuvel van Tom is zo gezellig.

De middag hebben we gebruikt om naar Heidelberg te rijden. Het landschap verandert hier. De bergen worden hoog in de verte en het overige landschap is heuvelachtig. We kunnen erg ver kijken, omdat het land hier vooral voor landbouw en veeteelt gebruikt wordt. Uiteindelijk bereiken we Skeidings farm. Deze farm wordt door een echtpaar beheerd. Ze hebben meer dan 2000 hectare land. Dit land gebruiken ze voor een deel voor de struisvogels en schapen en voor het grootste deel voor landbouw. Hier in ZA zaaien ze in maart en oogsten ze in oktober. De producten groeien dus in de winter. In de zomer wordt het hier veel te warm en droog. De tarwe en het gerst staat er mooi bij en de koolzaadvelden bloeien. De farm ligt bovenop een heuvel. Vanuit de farm kun je dus erg ver kijken. Het lijkt wel een lappendeken. We hebben hier weer een huisje. Het huisje heeft een groot overdekt terras met een geweldig uitzicht. Overal waar je kijkt zie je heuvels, koolzaad, schapen en andere dieren. We eten die avond op de boerderij. We worden erg verwend en eten uiteraard struisvogelbiefstuk die voor ons op de braai wordt klaar gemaakt. Goed voor elkaar dus! Na het eten blijven we op de boerderij. We praten met andere reizigers. De farm lijkt wel een knooppunt voor gezinnen. Een aantal reist in dezelfde richting als ons, anderen komen juist vanaf Kaapstad. Het leuke is dus dat ervaringen worden uitgewisseld. Mooie gesprekken volgen. Het valt ons op dat veel gezinnen in ZA reizen. Onze kinderen zijn echt wel ouder dan kinderen van andere gezinnen. We slapen een heerlijke nacht in het huisje en hebben de wekker om 7.00 uur gezet….