familievankeulen.reismee.nl

Christchurch

Woensdag 2 januari
Het is vandaag slecht weer. Het lijkt wel of NZ afscheid van ons aan het nemen is! In de regen rijden we van Oamaru naar Christchurch. Dit is een rit van 250 km, maar door de vele dorpjes die we tegenkomen is het al snel een rit van bijna vier uur. Het landschap is hier monotoon. Vlak gebied met af en toe de oceaan aan de rechterkant en heuvels in de verte aan de linkerkant. Het weer past bij onze stemming. We vinden het erg jammer dat we dit mooie land bijna gaan verlaten. We zijn op tijd op de camping. Het weer was onderweg zo slecht dat we niets hebben ondernomen. Gelukkig voor ons klaart het weer op en schijnt zelfs de zon. De korte broek kan weer aan en we kunnen weer buiten eten. De meiden zwemmen nog een poos en Aad en ik lezen heerlijk in de zon.

Donderdag 3 januari
Lekker rustig opgestart vandaag. We gaan de stad in en gebruiken het eerste gedeelte van de ochtend voor het rustig starten van de dag. We gaan met het openbaar vervoer de stad in. Dat is in Wellington goed bevallen, dus dat doen we weer. Op 22 februari 2011 is er in het centrum van Christchurch een aardbeving geweest met een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. Hierbij is het centrum bijna helemaal verwoest en zijn er 185 mensen omgekomen. De stad is hier nog lang niet bovenop. Gek om hier rond te rijden. Overal hekken waarachter lege plekken, verwoeste gebouwen en grote puinhopen te zien zijn. Pffff... daar worden we wel even stil van. Als de bus ons heeft afgezet op het station gaan we lopen. Langs de hekken op weg naar het tijdelijke centrum. Wat een creativiteit. Met containers is er een centrum gebouwd, waar de gezelligheid vanaf straalt. De stad is levendig en vol energie. Een positief contrast met de hekken. Het is overigens mooi weer vandaag. De lucht is strak blauw. Dat maakt dat de stad er zonnig uitziet. We lopen eerst naar de Botanische tuinen van de stad. Erg mooi aangelegd. We lopen door een gedeelte. Daarna gaan we naar de plek waar de kathedraal van de stad heeft gestaan. Deze is tijdens de beving ingestort en is nog niet opgeruimd. Voor de beving was de kathedraal een van de toeristische trekpleisters en bizar genoeg is dit nog zo.... Je kan ook een rondleiding doen in de 'red zone', maar dat gaat ons toch te ver. Dan vinden we het genoeg en zoeken we het tijdelijke centrum weer op. Even weer wat gezelligheid. We lunchen op een terras van 1 van de container restaurants en genieten ondertussen van een vuurspuwende straatartiest. Na de lunch storten we ons nog even in een souvenir winkel, net als vele anderen en dan zoeken we de bus weer op. De vriendelijke chauffeur zet ons voor de camping af. Handig. Veerle en Carlijn zoeken het zwembad gelijk weer op en wij, Maud, Aad en ik beginnen met de zo gevreesde klus.... Inpakken! Inmiddels is het kwart voor acht en kunnen we zeggen dat we voor nu klaar zijn. De koffers zitten bijna weer vol, het meeste is schoongemaakt en de koffie is weer gezet! Morgenochtend vroeg uit bed om het laatste te regelen en dan op tijd naar het verhuurbedrijf. Ons tijdelijke huis inleveren. We vliegen om 11.00 van Christchurch naar Auckland. Dit is een vlucht van 1 uur en 20 minuten. Daar vliegen we om 14.35 uur door naar Hongkong. In HK moeten we een uur of vier wachten, voordat we doorvliegen naar Nederland. In Nederland landen we zaterdagochtend om 6.30 uur. Beide vluchten zijn twaalf uur. We gaan dus Nederlandse tijd donderdagavond om 23.00 uur starten met de reis naar Nederland. Zaterdagochtend zijn we er. Dat zal een lange reis worden...

We kunnen volmondig zeggen dat we een droomreis hebben gemaakt. We hebben er lang naar uitgekeken en het was het dubbel en dwars waard. We hebben genoten van elkaar en hebben elkaar nog beter leren kennen. Dat dat als gezin nog kan! Het land had onze liefde al en dit is alleen maar meer geworden. We wisten al dat reizen je leven meer intens kan maken en zijn ons er nog meer bewust van dat dat ook deze keer weer gelukt is. We hebben de meiden dit land willen laten zien en willen laten zien dat je dromen waar kunt maken. Ze hebben erg veel geleerd, grenzen letterlijk en figuurlijk verlegd. Wat een rijkdom. Nu is het tijd om terug naar huis te gaan, terug naar het 'gewone' leven.

Wisten jullie dat:
- we op 14 verschillende campings hebben gestaan.
- we 4170 km hebben gereden.
- we eerst in Hongkong zijn geweest.
- dit een erg bijzondere stad is, waar we veel hebben gezien.
- we op mooie plekken hebben geslapen met geweldige uitzichten.
- we ook minder mooie plekken hebben gehad.
- we dolfijnen, zeehonden en pinguïns hebben gezien.
- de ontmoeting met de familie 1 van de hoogtepunten was.
- we het Noordereiland mooier vinden dan het Zuidereiland.
- het hier erg mooi weer kan zijn.
- we de laatste week iets minder mooi weer hebben gehad.
- we met ons vijven 24 dagen in een camper hebben geleefd.
- de leefoppervlakte hiervan ongeveer 11 vierkante meter is...
- we dit nog wel 24 dagen zouden volhouden!
- we meer dan1500 foto's hebben gemaakt.
- Veerle Esmijn mist.
- haar andere vriendinnen uiteraard ook.
- ze haar juf haar verhalen wil gaan vertellen.
- Maud het fietsen naar Dronten niet mist.
- haar vriendinnen wel!
- Carlijn graag weer naar paardrijden wil.
- ze graag weer 'gewoon' wil doen.
- haar juf en meester mist.
- net als al haar klasgenoten, waarvan Marin het meest.
- we zaterdag weer in het land zijn!