familievankeulen.reismee.nl

Zeehonden, dolfijnen en een kiwi.

Donderdag 27 december

De camping waar we deze nacht hebben doorgebracht ligt in Motueka. Motueka ligt aan het begin van het Abel Tasman park. We kunnen merken dat de zomervakantie hier is begonnen. De camping was aardig vol. Vooral veel Nieuw Zeelanders. Zij houden vakantie met grote tenten, waar ze alles in meenemen. Koelkast, bbq en hele matrassen worden in de tent gezet. Bijzonder om te zien. Campings hebben hier ook altijd keukens waar je je eten kunt maken. Hier wordt erg veel gebruik van gemaakt. Het ziet er in ieder geval gezellig uit. Wij blijven ook vanavond op deze camping, dus kunnen we de waslijn laten hangen! We hebben een kajaktocht met gids geboekt. Veerle is wat te jong voor een erg lange tocht op open zee, maar een korte tocht mag ze doen. Wauw, wat een belevenis. Met drie kajakken de zee op: A3 met Veerle, ik met carlijn en Maud met Dave, de gids. In vol ornaat: reddingsvest, peddel en een soort van schort om de kajakken af te dekken. Eerst nog een voorlichting wat te doen bij omslaan...eh... Naar de oppervlakte, toch?
We varen op de Tasman Zee naar SplitApple Rock. Dit is een rots die de vorm van een appel (eh..peer) heeft. Deze rots is in tweeën gedeeld door de erosie. Het peddelen was een avontuur op zich. Eenmaal de baai uit, op open zee, waren de golven best pittig. Zo enorm gaaf om te doen. Het weer was geweldig, de zee aquablauw en het strand in de verte geel. Op het strand bij de rock hebben we ongeveer drie kwartier gerust, gezwommen en rond gekeken. Er was ook een grot, gevormd door het water. Deze staat met vloed onder water. Hier bijzondere schelpdieren gezien. Onder andere een horse mussel. Daarna nog even verder gevaren en daarna de reis terug gemaakt. Trots op de meiden die gepeddeld hebben als een volwassene. Veerle doet dit ook gewoon stoer mee. Het is ook zo'n bijdehand geval ;-)

Op de camping hebben de meiden nog lekker even gezwommen en hebben we het verder erg rustig aan gedaan...

Spreuk op de kalender van vandaag: De mooiste ontdekkingsreis is leren kijken met andere ogen.

Vrijdag 28 december
Deze dag staat er weer een reisdag op het programma. We gaan vandaag naar Westport. Dit ligt aan de westkust, maar dat doet de naam uiteraard al vermoeden. Onderweg zijn we eerst gestopt bij de Buller Gorge. Dit is een kloof door een dal, waar een rivier doorheen stroomt. We hebben een hangbrug gebruikt om de kloof over te steken. Daarna een wandeling gemaakt door het natuurgebied. Terug over de kloof hebben we iets meer spectaculair aangepakt. Hangend aan een stalen kabel, in een zitje, over de kloof. Joehoe! Allemaal weer gedaan. We verleggen hier ook figuurlijke grenzen. Daarna doorgereden naar de kust. Hier hebben we Cape Foulwind bezocht. Foulwind betekent verraderlijke wind. Bij deze kaap leeft een kolonie zeehonden. Deze weer even bekeken. Blijft toch leuk. De uitzichten op de rotsen, helemaal super. De camping is een echte doorgangscamping naar het zuiden. We komen inmiddels mensen vaker tegen. Allemaal hetzelfde rondje Zuidereiland . Morgen op naar de gletsjers. Weer een nieuw aspect van het land!

Zaterdag 29 december
Een prima dag hebben we vandaag gehad. De reis is 300 km lang, maar hebben we in etappes gedaan. De eerste stop hebben we in het kustplaats Punakaiki. Hier hebben ze de 'pancake rocks' en de 'blowholes'. De pancake rotsen zijn rotsen die door de erosie van de zee op een stapel pannenkoeken lijken. Blowholes zijn grote gaten, waar de wind de zee in blaast. Dit geeft een spectaculair effect. De wandeling rond deze rotsen was weer adembenemend mooi. Uitzichten over de rotsen en de zee. We zijn zelfs nog verrast door een vijftal Hector dolfijnen. De Hector dolfijn is een kleine, lichtgrijze dolfijn met een donkergrijze snuit en rugvin. Deze dolfijn staat op de lijst van beschermde diersoorten. Hij komt alleen voor in de wateren van N Z. Het was echt een extraatje.
Daarna zijn we doorgereden naar Hokitika. De rit langs de kust is een van de mooiste ritten tot nu toe. Steeds de zee met als afwisseling de wouden. Hokitika is een klein stadje, waar een kleine dierentuin is gehuisvest. Het woord klein is een passende benaming. We hebben hier een klein uur rond gekeken. Het was allemaal binnen. We hebben hier eindelijk een echte kiwi gezien. Joepie. De kiwi is het symbool van het land. De kiwi is een loopvogel. Hij heeft een erg lange en puntige snavel. Hij wordt actief in de nacht. De kiwi is lange tijd door uitsterven bedreigd geweest. Vooral de opossum, rat, kat en hond zijn de vijanden van dit dier. De komst van de Europese mens heeft dus de bedreiging gebracht. Genoemde dieren komen van nature hier niet voor, maar zijn door de mens hier gebracht en nu niet in groei te stoppen. Inmiddels doet de kiwi het weer goed. Er zijn actieve natuurbewegingen druk om dit dier te beschermen. Hij wordt veel uitgezet en de bevolking wordt erop gewezen kat en hond in de nacht binnen te houden. Ook wordt er actief jacht gemaakt op de rat en op de opossum. In deze zoo hadden ze ook alen. Deze alen waren erg groot en vooral oud. Het oudste exemplaar was rond de 120 jaar oud. De overige alen hadden een leeftijd tussen de 80 en 110 jaar. Bijzonder.
Na het bezoek aan de zoo, zijn we doorgereden naar onze eindbestemming van de dag. Fox Glacier. Dit is een klein, vooral toeristisch dorpje, rondom de gletsjer. NZ heeft veel gletsjers, waarvan er twee goed bezocht kunnen worden. Jammer genoeg voor ons lijkt het mooie weer nu op te zijn. Het is in de loop van de middag gaan regenen. Op zich niet heel erg, maar met de regen zijn de uitzichten verdwenen. We staan nu op een camping waar we uitzicht op de bergen zouden moeten hebben... Eh...we zijn gehuld in nevelen. Gelukkig hebben we het met elkaar erg gezellig. De meiden zitten nu een film te kijken, Maud ligt te lezen en Aad bereidt de route voor morgen voor en is koffie aan het maken met zijn, nog steeds werkende, koffie apparaat. We hopen morgen iets van de gletsjer te zien, maar vrezen dat de kans niet erg groot zal zijn.

Wisten jullie dat:
- we vandaag drie bijzondere dieren hebben gezien.
- we dit geweldig vinden.
- Maud al met haar vierde boek bezig is.
- ze dus erg graag leest.
- Carlijn het enige kind is die niet misselijk wordt van het rijden.
- ze het super doet en houdt van al het eten dat we tegenkomen!
- Adrie geweldig rijdt; bocht naar links, rechts, links, rechts etc.
- het links rijden voor hem totaal geen probleem is.
- het in Nederland weer opletten wordt.
- Veerle erg veel lacht.
- Veerle iedere avond te laat naar bed gaat....
- dit in een camper ook bijna niet anders kan.
- fietsers hier op dezelfde weg rijden als de rest van het verkeer.
- dit ook niet anders kan, er is maar 1 weg.
- we op het Zuidereiland weinig verkeer tegenkomen.
- dit dan vooral campers zijn...
- ik geniet van de reis die de verwachtingen meer dan waar maakt.
- ik kan kijken met andere ogen!