familievankeulen.reismee.nl

Huka Falls en Rotorua

Maandag 17 december

Vanmorgen weer op tijd opgestaan. Het is tijd om Taupo te verlaten en onze weg te vervolgen. Eerst koffie met het gezin van Shane en afscheid nemen van elkaar. Zij trekken verder naar het noorden om daar vakantie te vieren. Gek idee dat we elkaar lang niet zullen zien, maar het contact is erg goed verstevigd, dus contact zal er blijven.

Daarna zijn wij ook vertrokken van de camping. Eerst nog even Huka falls bezocht. Deze ligt ten noorden van Taupo. Huka Falls is een vernauwing in de rivier die ervoor zorgt dat het water met erg grote snelheid tussen de rotsen door wordt gestuwd. Hiermee wordt 15% van de energie die ze in NZ gebruiken opgewekt. Indrukwekkend.

Het weer is vandaag trouwens voor het eerst wat donker. Er valt zelfs af en toe een klein spatje regen. Nou ja zeg! Het blijft gelukkig bij spatjes, maar buiten zitten kan alleen met een vest aan.

Ons reisdoel van vandaag is Rotorua. Dit ligt ongeveer 90 km ten noorden van Taupo. Fijn dat er niet zoveel gereden hoeft te worden vandaag. Voor de middag waren we dan ook al in Rotorua. Deze plaats is populair door alle thermale activiteiten. De aarde is hier zo dun dat de warmte van de aarde overal naar boven komt. Van ieder water komt stoom af en hier en daar zie je kuilen met bubbelende aarde. Door deze activiteit komt er veel zwavellucht vrij. Mmmmm... niet echt geweldig, maar het went. We hebben de dag gebruikt om Whakarewarewa Thermal Village te bezoeken. Dit is een Maori dorp, waar de mensen het wonen in een dorp met eigen gewoonten, combineert met het informeren van toeristen over de cultuur van de Maori. Dit Maori dorp leeft voor een gedeelte nog steeds zoals ze dat al honderden jaren in Rotorua doen. Ze koken, wassen en baden met de warmte van de thermale activiteit van de aarde. Buiten het dorp was een wandeling te maken. Deze hebben we uiteraard gemaakt. Indrukwekkend om de aarde zo te zien roken, bubbelen en dampen. Terug in het dorp hebben we nog gekeken naar een aantal Maori die de traditionele dans en zang lieten zien en horen. Wauw, die tongen! We proberen het na te doen, maar dat valt nog niet mee!! Veerle komt het verst!

In Rotorua slapen we op een camping aan Lake Rotorua. Op het strand hebben we kuilen gegraven en gebruik gemaakt van de warmte die dan omhoog komt. Het water in de kuil is bijna te warm om in te gaan staan. De camping heeft ook een aantal spa baden die vanuit een natuurlijke bron gevuld en verwarmd worden. Hier hebben Adrie en de meiden van genoten. Ik heb even van die tijd gebruik gemaakt om dit verslag te typen. We beleven zo enorm veel dat het lastig is om tijd te vinden om verslagen te maken. Al doet het ons erg goed om ze te schrijven, zodat we onze gedachten kunnen ordenen en volgen. Ook zo leuk om de reacties te lezen en zo te zien dat jullie de verhalen lezen. Dubbel genieten!

GAMCV