familievankeulen.reismee.nl

Dolfijnen, golven en nog veel meer!

Donderdag 13 december

Door de zon gewekt! Heerlijk weer, tijd om buiten te ontbijten. De zon die opkomt boven de baai... mmm, met koffie zou het nog meer geweldig zijn. We kunnen geen koffie zetten! Nergens een plastic filter te vinden, gelukkig wel papieren filters. Nu hebben we onze eigen ‘Mac Gyver' bij ons. Genieten. Adrie heeft van een waterfles een koffiefilter met opvangbak gemaakt. We kunnen nu dus genieten van eigen, vers gemaakte koffie. Heerlijk om de dag mee te starten. De ochtend gebruiken we om nog meer onze spullen in te ruimen en de camper tot een huis voor ruim drie weken te maken. Ondertussen maken de meiden wat huiswerk. Voor de eerste keer. Het is toch lastiger dan gedacht om hier tijd voor te maken... en te willen maken. Er is zoveel te doen en te zien. Even geskyped met de familie V. en mijn ouders. Bijzonder om zo ver weg te zijn en dan toch elkaar te kunnen zien en spreken. Aan het einde van de ochtend zijn we naar Paihia vertrokken. Hier hebben we een dolfijnen cruise geboekt. Om 12.15 uur zijn we vertrokken. Een kleine boot, waar we met ongeveer 15 mensen te gast waren. Enthousiaste gids en kapitein. Jammer genoeg voor vooral Carlijn, want die had zich er het meest op verheugd, ging het zwemmen niet door. De zee was te ruw en de dolfijnen hadden kleintjes. De zee was echt ruw. De boot ging toch tekeer. Wauwie. Na ongeveer een uur varen werd er een groep dolfijnen gevonden. We mochten voorop de boot zitten, zodat we erg dicht bij de dolfijnen waren. Erg lang zijn we met de groep meegevaren. Er waren er wel 15. Grote en kleine. Ze zwommen met de boot mee en af en toe werd er gesprongen. Foto's maken is nog lastig, omdat je steeds te laat met knippen bent. Uiteindelijk zit er wel wat tussen. Maud heeft een mooi filmpje gemaakt. Ze heeft een aantal sprongen kunnen filmen. Later zijn we nog even op een eiland afgezet, waar het water erg rustig was. Hier hebben de meiden even kunnen rotzooien in het water. Aan het einde van de middag zijn we terug naar Paihia gebracht. Hier was het erg druk. Er zou een Christmas Parade zijn. Hier hebben we dus maar even op gewacht. Toch nog enigszins het Kerstgevoel proberen te krijgen. Dit was een soort optocht, zoals de optocht met Koninginnedag in Swifterbant. Heel veel niets... Plaatselijke clubjes die hier en daar wat karton tegen een aanhanger hadden geniet. Lekker kneuterig.

Vrijdag 14 december

En weer was daar de zon! De zon over de baai, wat een mooie start van de dag. We zijn vroeg vertrokken, omdat we een flinke dag rijden voor de boeg hadden. Als eerste zijn we het land over gestoken. We zaten bij de South Pacific Ocean en zijn naar de kant van de Tasman Zee gegaan. Dit was dan ook de eerste stop van de dag. Kopje koffie aan deze zee. Wat is er veel te zien. Hierna zijn we naar het Waipoua Forest gegaan. Dit is een heel groot woud waar de Kauri boom staat. Dit zijn erg oude bomen, die alleen hier voorkomen. Deze bomen zijn rond de 2000 jaar oud. De grootste is zelf een paar honderd meter hoog. Wat zijn wij dan klein en nietig. Het wandelen naar deze bomen toe was heerlijk. Een soort van Burgers Bush, maar dan in het echt. Gelukkig weten we dat hier geen vervelende dieren voorkomen. Het was de moeite waard om hiervoor om te rijden. Daarna nog een uur of twee rijden naar Orewa. Dit is weer aan de kant van de South Pacific Ocean. Hier hebben we een camping pal aan de oceaan. Terwijl ik dit schrijf hoor ik het geluid van de golven. Het weer is erg goed, dus de meiden en Aad hebben een duik in de oceaan genomen. Voor Veerle de eerste kennismaking met zwemmen in zout water. En ja, dat is zout! Vanavond zitten we voor het eerst een avond buiten. Het is erg zacht. De twee jongste meiden eten een chipie en zijn lekker hyper. Maud werkt haar eigen reisverslag bij. Ze schrijft over iedere dag in een boekje dat ze van Rian gekregen heeft. Hier plakt ze dingen bij die passen bij haar verhaal. Morgen reizen we door naar Taupo. Dit is weer een aardige reis. We gaan hier de familie ontmoeten. We zijn benieuwd en kijken ernaar uit.